Model Biznesowy Canvas

Model Biznesowy canvas

Bez względu na to, czy pomysł na Wasz biznes przyszedł we śnie lub w wyniku rozmów przy piwie, warto zastanowić się, w jaki sposób go opisać. Początkowa euforia i zapał prędzej, czy później powinny zamienić się w systematyczne i logiczne działanie. W tym celu warto sięgnąć po kilka dostępnych na rynku narzędzi służących do modelowania biznesowego. Jednym z nich jest Business Model Canvas.

Kto powinien korzystać z modelu biznesowego?

Choć pytanie wydaje się z pozoru naiwne, to jednak wiele osób wychodzi z założenia, że zapał i dobre chęci wystarczą. Rynek weryfikuje szybko nasze braki w zarządzaniu, chociażby poprzez niskie współczynniki zadowolenia wśród naszych klientów. Aby tego uniknąć warto przed wciśnięciem guzika: START pomyśleć nad tym, w którą stronę chcemy podążać. Stworzenie modelu biznesowego skłoni nas do odpowiedzi na takie podstawowe pytania, jak: w jaki sposób mamy zarabiać, kto jest naszym klientem, jakie mamy wartości?

Model biznesowy Canvas.

Twórcą wymienionej powyżej nazwy jest Alexander Osterwalder. W swojej książce „Business Model Generation” autor zaproponował uniwersalny model biznesowy, który w centrum planowania stawia wartości. Analizując przykłady kilkudziesięciu firm, Osterwalder stworzył 9 modułowy szablon, który może się przydać na każdym etapie tworzenia nowej strategii.

Propozycja wartości.

Posiadając ciekawy pomysł, odpowiedzcie sobie na pytanie: W czym mój produkt wyróżnia się spośród konkurencji? Jakie potrzeby moich klientów zostaną dzięki temu zaspokojone? Znając potrzeby klientów, będziecie wiedzieć jak do nich dotrzeć.

Segmentacja klientów.

Studenci czy ludzie w średnim wieku? Kobiety z dwójką dzieci a może singielki? Miłośnicy muzyki pop lub stali bywalcy opery? Słowem: określmy naszą personę! Dzięki temu produkt bądź usługa może precyzyjniej dotrzeć do wybranego segmentu klientów.

Kanały dystrybucji.

W jaki sposób najlepiej dotrzeć do poszczególnych segmentów naszych klientów? Lepiej wykorzystać reklamę na Facebooku, AdWords, czy stworzyć film na YouTube? Bardziej charakterowi naszego klienta odpowiada hasło: ,,Think different” albo „Just do it!”? Przy tworzeniu i wyborze kanałów komunikacji po sprzedażowej istotne jest również to, aby nie wzbudzić poczucia osaczenia naszego klienta. Jest to prosta droga do jego niezadowolenia.

Relacje z klientami.

W zależności od naszego produktu bądź usługi, klienci będą oczekiwali różnorodnego systemu wsparcia, podtrzymania więzi, gratyfikacji. Jeżeli prowadzimy sklep z ubraniami wykonanymi z ekologicznych materiałów to możliwe, że przy zakupie obuwia padnie pytanie o sposób jego wykonania. Od firmy taksówkarskiej oczekujemy całodobowej infolinii, szybkiego namierzenia wolnego pojazdu oraz podania czasu oczekiwania. Pamiętajmy, że naszym wyznacznikiem przy tworzeniu relacji z klientami jest zrozumienie potrzeb.

Struktura przychodów.

Oczywiście nasz produkt warty jest tej ceny, jaką ustalimy. Opłacenie podatków, pensje, biuro do wynajmu i codzienne koszty funkcjonowania – to tylko niektóre z czynników, jakie wpływają na ostateczną cenę naszego pomysłu. My to wiemy, klienta w większości wypadków to nie interesuje. Kolejnym naszym dylematem jest odpowiedź na pytanie: Ile za nasz produkt jest w stanie zapłacić klient danego segmentu? Czy nasze aktualizacje będą dodatkowo płatne? Czy chcemy klienta jednorazowego, czy takiego, który za jakiś czas ponownie dokona zakupów? Odpowiedzi na te pytania pozwolą nam określić opłacalność biznesu oraz jego faktyczną wartość.

Kluczowe czynności.

Skupiamy się na tym co musimy zrobić, aby Pan Kowalski otrzymał nasz produkt. Musimy zadbać np. o sklep internetowy, opłacić domenę, rozwiązywać problemy w firmie, które mogą wpłynąć na dostarczenie produktu.

Kluczowe zasoby.

Wszyscy pamiętamy z lekcji historii opowieści o rzymskich legionach. Kohorta, tarcza obok tarczy naostrzone piki i miecze. Rzadko kiedy do akapitów poświęconych legionistom dopisuje się historię setek a czasami tysięcy ludzi, którzy za nimi podążali. Począwszy od kowalów, handlarzy na cieślach skończywszy. Pod etykietą kluczowych zasobów kryje się nasz zespół specjalistów, biuro, samochody, szkolenia dla zespołu. Słowem – wszystko, dzięki czemu możemy określać miejsce naszej pracy firmą.

Kluczowi partnerzy.

W dzisiejszym świecie niemożliwe zdaje się być w 100% samowystarczalnym. Potrzebujemy linii pośredników, którzy pomogą nam wejść na rynek i dotrzeć do upatrzonego klienta. Raz będzie to firma kurierska, innym razem Google. Tak jak przy segmentacji klientów, istotna jest również segmentacja naszych partnerów biznesowych.

Struktura kosztów.

Analiza kosztów powinna obejmować utrzymywanie relacji z klientem, tworzenie wartości dodanej czy generowanie przychodu. Nie zapominajmy również o naszych partnerach, którzy również generują pewne koszty do pokrycia w trakcie prowadzenia naszego businnesu.

Powyższe kroki będą przydatne zarówno dla osób rozpoczynających swoją przygodę z własną działalnością gospodarczą, jak i dla tych, którzy poszukują nowej strategii rozwoju. Dzięki jasnemu zdefiniowaniu i rozpisaniu poszczególnych etapów będziecie wiedzieć, w jakim kierunku ma zmierzać Wasza firma. Tego typu analizy przeprowadzamy również w siedzibie naszej organizacji-Kraków Miastem Startupów, do której serdecznie Was zapraszamy!

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *