Relacje w biznesie są niezwykle istotne, gdyż stanowią jeden z 5 składników sukcesu, na który składają się:
- model biznesowy (np: BMC sprawdzone przy użyciu lean startup),
- kompetencje,
- właściwy czas (np: brak potrzeby na dany produktu/ usługę),
- rozpoznanie rynku i potrzeb,
- dobry Zespół i partnerzy biznesowi.
W większości tych punktów relacje w biznesie mogą mieć znaczenie:
- model biznesowy – dobrze jest stworzyć go i „ciągle iterować” (czyli powtarzać) pod okiem mentora lub przynajmniej w konsultacji z własnym Zespołem.
- kompetencje – można je rozwijać samodzielnie w praktyce, podczas szkoleń, ale też uczyć się na cudzych błędach i korzystać z tego, że inni już szli podobnymi drogami i że można bezpośrednio od nich dowiedzieć się, co im wyszło, a co nie.
- właściwy czas – w wyznaczeniu go przyda się dobra informacja od kogoś, kto widzi już trendy lub jest w stanie „przewidywać przyszłość” (patrz: futurolodzy, trendsetterzy itp.)
- rozpoznanie rynku i potrzeb – zarówno w postaci informacji zwrotnej od ludzi, jak i zrozumienia, jak działają podobne firmy dzięki rozmowom z osobami, które w nich pracowały.
- dobry Zespół i partnerzy biznesowi – bardzo często niedoceniany aspekt! Dobry Zespół nie oznacza tylko grupy ekspertów, ale również kogoś, kto jest w stanie sprawić, żeby Zespół potrafił przetrwać konflikty. Dobrzy partnerzy biznesowi pozwalają na załatwienie dobrych usług i produktów szybciej lub taniej.
Na początkowych etapach rozwoju biznesu, będąc nawet jeszcze uczniem czy studentem, zdecydowanie powinniśmy stawiać na ilość relacji. Warto uczestniczyć w wydarzeniach branżowych – ludzie przychodzą na nie głównie, by poznać nowych ludzi. Jest to więc doskonała okazja do nawiązywania pierwszych kontaktów. Można również wspierać liderów i organizacje, promować siebie i nawiązywać kontakty poprzez media społecznościowe (LinkedIn, Facebook), a także bardziej analogowo: poprzez rozdawanie i zbieranie wizytówek.
Na późniejszych etapach rozwoju – czyli kiedy już osiągniemy pewien sukces – ważna jest jakość relacji, którą realizujemy, utrzymując relacje poprzez social media, udział w wydarzeniach branżowych czy osobiste utrzymanie relacji z VIPami. Można też budować własną społeczność czy nawet archipelagi, czyli wiele społeczności wokół siebie czy swoich organizacji oraz można jak pszczoła dużo „zapylać” i „inspirować”. Przy tym warto pamiętać, że sukces może być krótkotrwały, a relacje wieloletnie…
Relacje nawiązuje się również poprzez networking. Jest to rozmowa prowadząca do świadomej współpracy. (Nie należy rozumieć networkingu jako rozmowy prowadzącej do jednostronnej sprzedaży. Planując networking, warto zadać sobie pytania: jakie są Twoje cele w organizacji? jaka jest Twoja ścieżka kariery? To rodzi następne, bardziej personalne pytania: kim chcesz zostać? jaki jest cel lub sens Twojego życia? Do jego wyznaczenia można użyć klasycznej tabeli 5, 15, 25:
Budowanie relacji warto zacząć od określenia, co możesz od siebie dać i czego potrzebujesz na dużym poziomie ogólności: jakie są Twoje kompetencje? jakie już masz kontakty? co udało Ci się osiągnąć? czego szukasz? po co? jakiej pomocy potrzebujesz? Pomocne może okazać się szlifowanie czterech kompetencji komunikacyjnych:
1. proszenia,
2. przyjmowania,
3. dawania,
4. słuchania próśb.
Moglibyśmy zdradzić „triki” na nawiązanie pierwszej rozmowy z przysłowiowym „kimś ważnym”, ale w rzeczywistości to żadna magia. Po pierwsze: zastanów się, jak możesz tej osobie pomóc. Generalnie, nawet jeśli jesteś „tylko” uczniem czy studentem, to, jeśli się postarasz, masz szansę swoją młodością, kreatywnością i zaangażowaniem przekonać do siebie niektórych ważnych ludzi. Jak wyczuć, czy ktoś jest zainteresowany kontaktem z nami na dłuższą metę? Kiedy należy z determinacją drążyć temat i zalewać nasz „cel” mailami i telefonami, a kiedy należy odpuścić?
Nigdy nie należy zalewać mailami i telefonami osoby, z która pragniemy nawiązać kontakt. To już nie te czasy, co 30 lat temu, że uparci wygrywali. Upartość działa dziś skrajnie rzadko – niekiedy może jeszcze przydać się w sprzedaży, choć raczej nie polecamy tej strategii. Na pewno nie ma na nią miejsca w networkingu. Znacznie ważniejsze i bardziej wartościowe jest oferowanie konkretnej wartości, jaką możemy wnieść w czyjeś życie.
Na pytanie „po co utrzymywać relacje?” każdy musi sobie odpowiedzieć sam. W mojej ocenie relacje to fundament życia, czego dowodzą liczne badania psychologiczne. Dość przywołać choć jedną z wielu tez na ten temat: ludzie są wrażliwi i potrzebują innych ludzi do życia (dłużej) i do bycia szczęśliwymi. Na początku możemy sobie pozwolić na chaotyczność i nadmiarowość relacji, ale później-kiedy sami będziemy „mądrzejsi” – trzeba to zacząć robić trochę „mądrzej”.
Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat relacji, możesz śmiało napisać do mnie na przykład na LinkedIn: www.linkedin.com/in/swistak-krakow/
Autorem artykułu jest Bartłomiej Świstak Piotrowski (o którym przeczytać możecie na liście mentorów)