Jak założyć startup w 5 krokach

1. Zadaj sobie pytanie.

Czy to w ogóle powinien być start-up?

Na samym początku warto sprawdzić czy Twój pomysł na biznes można zakwalifikować jako start-up. Aby to zrobić, dokładnie zapoznaj się z tym pojęciem. Zerknij w przygotowany przez nas artykuł zawierający 4 definicje start-upu. Po jego lekturze już nie będziesz miał wątpliwości jaką formę powinien w przyszłości przyjąć Twój pomysł. Być może bardziej korzystniejsze dla Ciebie będzie założenie klasycznego biznesu i korzystanie ze standardowych metod. Warto rozważyć to już na starcie.

2. Stwórz model biznesowy.

Model biznesowy to po prostu pomysł na biznes, schemat według którego działa dana firma. Według Steva Blanka to właśnie poszukiwanie rentownego i skalowanego modelu biznesowego jest głównym celem istnienia start-upu. Nasze porady jak go napisać znajdziesz w artykule o modelu biznesowym canvas.

3. Przygotuj prototyp.

Gdy masz już gotowy model biznesowy i chciałbyś zweryfikować go na rynku potrzebujesz MVP czyli Minimum Viable Product. Jest to maksymalnie uproszczona pierwotna wersja produktu, wytworzona jak najmniejszymi kosztami. Pamiętaj, aby nie wkładać w przygotowanie go za dużo wysiłku i pieniędzy. Być może twoje rozwiązanie jest nietrafione i warto się o tym dowiedzieć jak najszybciej i jak najtaniej.

4. Pamiętaj o weryfikacji rynkowej.

Każdy z nas wpadając na kolejny pomysł jest przekonany o jego wyjątkowości. Jesteśmy nim zachwyceni i nie potrafimy trzeźwo ocenić sytuacji. Wydaje się nam, że skoro my odczuwamy brak jakiejś technologii czy przedmiotu na rynku, to oznacza to, że wszyscy inni czują to samo. Dlatego nie ważne jak bardzo wierzyłbyś w swój pomysł MUSISZ sprawdzić rynek. Nie ufaj instynktowi, pytaj, obserwuj, analizuj, przeprowadzaj ankiety i to na podstawie tych danych podejmuj dalsze decyzje. Słuchaj innych , bo to oni będą (lub nie) kupować Twój produkt.

5. Poszukaj inwestorów.

Pozyskanie finansowania jest kluczowe, aby innowacyjne przedsięwzięcie się udało. Ważne jest, aby udając się do potencjalnych inwestorów mieć już przygotowane uzasadnienie biznesowe – dowody na to, że istnieje popyt na nasze innowacyjne rozwiązanie. Przedstaw im również prototyp swojego produktu, oraz wyniki badań, które przeprowadziłeś na rynku. Nie daj się im zaskoczyć pytaniami. Nie jest to łatwe zadanie, ale na szczęście istnieją instytucje, które Ci w tym pomogą. W artykule organizacje które wesprą Twój biznes doradzamy do kogo możesz udać się po pomoc.

Te podstawowe pięć kroków, wykonane w odpowiedniej kolejności zdecydowanie ułatwią Ci pracę nad nowym pomysłem. Pamiętaj, że powstało już wiele start-upów i otaczają Cię osoby, które znają się na temacie.

 

Nie bój się pytać i prosić o pomoc. Możesz to zrobić na jednym ze spotkań organizowanych przez naszą fundację. Najbliższe wydarzenia znajdziesz pod spodem.