Fundacja Kraków Miastem Startupów z siedzibą w Krakowie (dalej: „KMS”) w związku z prowadzeniem niniejszej strony internetowej używa plików cookies, tj. technologii przechowującej i uzyskującej dostęp do informacji w urządzeniu końcowym użytkownika. Pliki cookies wykorzystywane są przez KMS w celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania serwisu, w celach analitycznych oraz marketingowych, w tym personalizacji reklam. Korzystając z serwisu wyrażają Państwo zgodę na przechowywanie i uzyskiwanie dostępu do tych danych przez KMS oraz współpracujące podmioty trzecie. Zgoda ta w każdej chwili może być zmodyfikowana lub cofnięta poprzez dokonanie odpowiednich zmian w ustawieniach przeglądarki internetowej. Szersze informacje znaleźć można w polityce prywatności.
Polityka Prywatności      
ROZUMIEM

1. Zweryfikuj swój pomysł i kwalifikację.

Jak to mówią „wszystko zaczyna się od pomysłu”, na który można wpaść w każdym momencie — idąc ulicą, rozmawiając ze znajomymi, wykonując codzienne czynności. Początkowo zaczynasz zauważać, że czegoś w Twoim otoczeniu brakuje. Tak oto zaczynasz rozmyślać nad ulepszeniem, które może przerodzić się w biznes. Szukając rozwiązań, warto zwrócić uwagę na to, co nie jest jeszcze na „topie”. Znajdź niszę, która będzie zadowolona z czegoś nowego i użytecznego, czyli produktu lub usługi innowacyjnej. 

Kiedy już w Twojej głowie zrodził się pomysł, zweryfikuj go z gronem osób, które wyrażą swoje opinie, dodadzą usprawnienia. Dzięki temu krokowi może się okazać, że jednak pomysł wymaga poprawek lub warto skupić się na czymś innym. Należałoby również sprawdzić, czy Twój pomysł na biznes można zakwalifikować jako start-up. 

Zerknij w przygotowany przez nas artykuł zawierający 4 definicje start-upu

2. Stwórz model biznesowy.

Pomysł zweryfikowany, wobec tego czas na kolejne działania!
Od czego zacząć…? Od modelu biznesowego!
Model biznesowy to po prostu pomysł na biznes, schemat według którego działa dana firma. Według Steva Blanka to właśnie poszukiwanie rentownego i skalowanego modelu biznesowego jest głównym celem istnienia start-upu. Rozwiązanie, jakie proponujemy, jest oparte na „modelu biznesowym canvas”, który składa się z dziewięciu kroków.
Najpierw zacznij od identyfikacji swojej grupy docelowej, klientów, do których chcesz dotrzeć.
– Jaką wartość daje Twój produkt czy usługa?
– W jaki sposób chcesz dotrzeć do swoich klientów?
– Jakich relacji otrzymują Twoi klienci?
– Za co klient jest Ci w stanie zapłacić?
– Określ konieczne zasoby dla Twojego biznesu.
– Jakie są kluczowe działania, których musisz się podjąć, aby osiągnąć cele?
– Uwzględnij partnerów biznesowych.
– Przeanalizuj strukturę kosztów.

Nasze porady jak go stworzyć znajdziesz w artykule o modelu biznesowym canvas.

3. Zbadaj konkurencję.

Pomysł gotowy, grupa docelowa również. Nadszedł czas na sprawdzenie, co robi Twoja konkurencja. Z jakich produktów/ usług korzystają Twoi potencjalni klienci, a z jakich nie korzystają i dlaczego? Czym się wyróżniasz na tle konkurencji, w czym Twój pomysł jest od nich lepszy?
Wszelkie cechy, które posiadasz Ty, a konkurencja nie, są argumentami, które pozwolą Ci stać się bardziej atrakcyjnym na rynku. Nie raz pojawiają się myśli, że wchodząc na rynek, trzeba mieć coś nowego, rewolucyjnego. Prawda jest taka, że trzeba wejść na rynek z przygotowaną strategią marketingową, która pozwoli Ci się wyróżnić.

4. Przygotuj prototyp.

Dopracowywanie produktu czy usługi do stanu idealnego na samym początku często okazuje się zgubną strategią. Tracisz czas, szukając świętego Graala, gdy tak naprawdę może okazać się, że Twój pomysł nawet nie jest zauważony przez potencjalnych klientów. Dlatego też powstała idea MVP (z ang. Minimal Value Proposition), czyli minimalnie satysfakcjonujący produkt, o minimalnej wartości, z jaką produkt lub usługa musi być wytworzona, aby móc pokazać się na rynku. Nie oznacza to jednak, że jakość ma być bardzo słaba. Cel MVP jest taki, aby sprawdzić, czy na rynku jest zapotrzebowanie na dane rozwiązanie.
Możesz spróbować opowiedzieć klientom o danej usłudze/ produkcie i sprawdzić, jakie jest zainteresowanie wśród nich. Dzięki takiemu posunięciu będziesz w stanie zaplanować, w jaki sposób można je do nich dostarczyć. Przydatna w tym zakresie jest dobra strategia marketingowa i design.

5. Poszukaj inwestorów.

Ostatnim krokiem jest znalezienie inwestorów, czyli osób/ instytucji, których celem jest pomnażanie posiadanego kapitału poprzez alokowanie go w ryzykowne przedsięwzięcia. Zanim jednak zaczniesz poszukiwania inwestora, uporządkuj swój startup, abyś Ty, jak i potencjalny inwestor miał pewność, że warto zainwestować w Twój projekt.

W jaki sposób to zrobić? Zacznij od planu, w którym przyjrzysz się swojemu startupowi. Musisz odpowiedzieć w nim na następujące pytania:
– Czy mój biznes rzeczywiście dostarcza wartość odbiorcom? – Czy organizacja posiada odpowiednie zasoby i kompetencje, by prowadzić skuteczny proces sprzedaży? – – Czy mój startup świadomie buduje wizerunek?
– Czy mam płynność finansową oraz zdiagnozowane kluczowe ryzyka mojego planu? Czy założyciele sobie ufają? Czy ufa nam rynek, nasi klienci i dostawcy? Czy dbamy o zaufanie? Jak to robimy?
– Czy mój biznes poukładany jest tak, że ma dostęp do wszystkich tych „niewidocznych” na pierwszy rzut oka elementów, które w sytuacji dużego obciążenia będą decydować o sprawności i szybkości reakcji?
A na koniec: Komunikacja, motywacja i zarządzanie – to kolejne miękkie elementy firmy wymagające Twojej oceny.

Kiedy już odpowiesz sobie na zadane pytania, możesz zacząć poszukiwanie inwestorów. Za przykład mogą posłużyć tzw. Aniołowie Biznesu (ang. BA — business angel), którzy często są prywatnymi inwestorami, najczęściej z bogatym doświadczeniem w różnych działalnościach. Mogą to być rodzice, znajomi, przedsiębiorcy z bliższego otoczenia, ale znajdziesz ich też w klubach zrzeszających Aniołów Biznesu.

Finałem w całym tym procesie jest spotkanie z inwestorem, podczas którego musisz pokazać pewność siebie!
Parę porad, które pomogą Ci w spotkaniu z inwestorami:
– utrzymywanie kontaktu wzrokowego,
– mocny uścisk dłoni,
– wyprostowana postawa ciała i widoczne gesty,
– zadbaj o odpowiedni ubiór — koszulkę w pieski zostaw na kiedy indziej ;).
Prezentację najlepiej wykonać w formie Elevator Pitch, inaczej „mowa windowa”, czyli krótka, chwytliwa wypowiedź, trwająca 30 sekund, w której mówisz, kim jesteś, jaką masz firmę lub produkt i dlaczego robisz to, co robisz oraz co będzie z tego miał, czyli jaką korzyść przyniesie Twoje rozwiązanie (tej części poświęć najwięcej czasu).

W artykule organizacje które wesprą Twój biznes doradzamy do kogo możesz udać się po pomoc.

Więcej o startupach przeczytasz w darmowym e-booku, który możesz pobrać, klikając link znajdującym się poniżej.

https://kms.org.pl/wp-content/uploads/2021/01/TW%c3%93J-PIERWSZY-KROK-W-BIZNES-poradnik-startupowy-KMS.pdf

 

Te podstawowe pięć kroków, wykonane w odpowiedniej kolejności zdecydowanie ułatwią Ci pracę nad nowym pomysłem. Pamiętaj, że powstało już wiele start-upów i otaczają Cię osoby, które znają się na temacie.

 

Nie bój się pytać i prosić o pomoc. Możesz to zrobić na jednym ze spotkań organizowanych przez naszą fundację. 

 

Newsletter