Ostatnim krokiem jest znalezienie inwestorów, czyli osób/ instytucji, których celem jest pomnażanie posiadanego kapitału poprzez alokowanie go w ryzykowne przedsięwzięcia. Zanim jednak zaczniesz poszukiwania inwestora, uporządkuj swój startup, abyś Ty, jak i potencjalny inwestor miał pewność, że warto zainwestować w Twój projekt.
W jaki sposób to zrobić? Zacznij od planu, w którym przyjrzysz się swojemu startupowi. Musisz odpowiedzieć w nim na następujące pytania:
– Czy mój biznes rzeczywiście dostarcza wartość odbiorcom? – Czy organizacja posiada odpowiednie zasoby i kompetencje, by prowadzić skuteczny proces sprzedaży? – – Czy mój startup świadomie buduje wizerunek?
– Czy mam płynność finansową oraz zdiagnozowane kluczowe ryzyka mojego planu? Czy założyciele sobie ufają? Czy ufa nam rynek, nasi klienci i dostawcy? Czy dbamy o zaufanie? Jak to robimy?
– Czy mój biznes poukładany jest tak, że ma dostęp do wszystkich tych „niewidocznych” na pierwszy rzut oka elementów, które w sytuacji dużego obciążenia będą decydować o sprawności i szybkości reakcji?
A na koniec: Komunikacja, motywacja i zarządzanie – to kolejne miękkie elementy firmy wymagające Twojej oceny.
Kiedy już odpowiesz sobie na zadane pytania, możesz zacząć poszukiwanie inwestorów. Za przykład mogą posłużyć tzw. Aniołowie Biznesu (ang. BA — business angel), którzy często są prywatnymi inwestorami, najczęściej z bogatym doświadczeniem w różnych działalnościach. Mogą to być rodzice, znajomi, przedsiębiorcy z bliższego otoczenia, ale znajdziesz ich też w klubach zrzeszających Aniołów Biznesu.
Finałem w całym tym procesie jest spotkanie z inwestorem, podczas którego musisz pokazać pewność siebie!
Parę porad, które pomogą Ci w spotkaniu z inwestorami:
– utrzymywanie kontaktu wzrokowego,
– mocny uścisk dłoni,
– wyprostowana postawa ciała i widoczne gesty,
– zadbaj o odpowiedni ubiór — koszulkę w pieski zostaw na kiedy indziej ;).
Prezentację najlepiej wykonać w formie Elevator Pitch, inaczej „mowa windowa”, czyli krótka, chwytliwa wypowiedź, trwająca 30 sekund, w której mówisz, kim jesteś, jaką masz firmę lub produkt i dlaczego robisz to, co robisz oraz co będzie z tego miał, czyli jaką korzyść przyniesie Twoje rozwiązanie (tej części poświęć najwięcej czasu).
W artykule organizacje które wesprą Twój biznes doradzamy do kogo możesz udać się po pomoc.
Więcej o startupach przeczytasz w darmowym e-booku, który możesz pobrać, klikając link znajdującym się poniżej.
https://kms.org.pl/wp-content/uploads/2021/01/TW%c3%93J-PIERWSZY-KROK-W-BIZNES-poradnik-startupowy-KMS.pdf